لازم است متقاضیان عمل زیبایی بینی ، برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و کسب نتیجه مطلوب از تمامی نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی اطلاع داشته باشند. عدم توجه به این موارد ممکن است منجر به بروز برخی عوارض و حتی تغییر در ایجاد نتیجه عمل شود. یکی از موارد مهمی که افراد باید از بعد از عمل به آن توجه داشته باشند ، تغذیه بعد از عمل بینی می باشد. به همین علت تلاش داریم در ادامه این مطب از دکتر لیلا اسدپور ، بهترین جراح بینی شیراز و داراب ، به بررسی این موضوع و مواد مفید و مضر بعد از عمل بینی بپردازیم.

تغذیه بعد از عمل بینی - دکتر اسدپور

بعد از به هوش آمدن چه باید خورد ؟

همانطور که اطلاع دارید و در مقالات قبلی اشاره کردیم. قبل از بیهوشی و انجام عمل زیبایی بینی لازم است به مدت 6 الی 8 ساعت از مصرف هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی خودداری نمایید. نگران افت فشار نباشید ؛ زیرا در طی عمل جراحی از سرم استفاده می شود و مشکلی برای کاهش قند و فشار خون ایجاد نخواهد شد. اما ممکن است این دغدغه وجود داشته باشد که با وجود استفاده از داروی بیهوشی و همچنین پانسمان و گچ روی بینی ، بلافاصله بعد از عمل زیبایی بینی چه باید خورد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت ، حدود نیم ساعت بعد از بیهوشی نیز لازم است چیزی میل نکنید و ننوشید حتی آب ! بعد از گذشت نیم ساعت بهتر است با مایعات شروع کنید. آب میوه طبیعی بهترین انتخاب است اما توصیه می شود از مصرف آب میوه های اسیدی مانند آب پرتقال خودداری نمایید ؛ چرا که به دلیل خالی بودن معده برای چند ساعت ، امکان تحریک شدن معده وجود دارد و همین مسئله می تواند منجر به تهوع شود. نوشیدن آب هلو ، آب آناناس ، آب سیب انتخاب بهتری هستند. در صورتی که بعد از مصرف مایعات مشکلی نداشتید می توانید کیک نرم و یا آناناس میکس شده میل نمایید. از نکات مهمی که باید در تغذیه بعد از عمل بینی به آن توجه داشته باشید ، مصرف مواد غذایی نرم به ویژه در روزهای ابتدایی بعد از جراحی می باشد.

چرا تغذیه بعد از عمل بینی مهم است ؟

رژیم غذایی بعد از عمل بسیار مهم می باشد. زیرا مصرف مواد مغذی و مفید و همچنین نوشیدن مایعات فراوان موجب می شود تا بدن به سرعت زخم ها را بهبود دهد و بدین ترتیب دوره نقات شما با سرعت بیشتری طی می شود و زودتر می توانید به انجام فعالیت های زندگی خود باز گردید ؛ چرا که هیچ کس از استراحت مطلق و ماندن در رختخواب خوشش نمی آید. یکی دیگر از موارد اهمیت در تغذیه بعد از عمل بینی ، جلوگیری از یبوست می باشد. به دلیل عدم تحرک در این دوران و همچنین استفاده از داروی بیهوشی و مسکن هایی مثل الکترولیت و اوپیوئیدها بسیاری از افراد در دوران بعد از جراحی ، از یبوست رنج می برند به همین دلیل با مصرف غذاهای سرشار از فیبر و رعایت رژیم غذایی سالم در این دوران می توان از بروز یبوست پیشگیری نمود.

چه غذاهایی بعد از عمل بینی باید بخوریم ؟

می توانید در مورد تغذیه بعد از عمل بینی با جراح بینی خوی در شیراز و داراب ، مشورت نمایید. معمولا بعد از جراحی رینوپلاستی ، لیستی از کارهایی که باید بعد از جراحی بینی در شیراز و داراب به آن عمل کنید ، به شما داده می شود. در ادامه نیز به بررسی مواد غذایی مفید در این دوران اشاره شده است.

غذاهای با فیبر بالا

مصرف فیبر در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که موجب تقویت و کمک به سیستم گوارشی بدن می شود و به هضم مواد غذایی کمک می کند. از جمله مواد سرشار از فیبر که می توانید در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی مصرف کنید می توان به گلابی ، پرتقال ، توت فرنگی ، سیب و غیره اشاره نمود. همچنین سبزیجات تازه و پخته شده مثل اسفناج ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و نخود فرنگی حاوی فیبر زیادی هستند که می توانید در وعده های غذایی خود استفاده نمایید.

غذاهای نرم

بعد از جراحی بینی به دلیل تورم زیادی که در صورت وجود دارد ممکن است ، جویدن کار سخت و دشواری است. به همین علت توصیه می شود در این دوران حتما از غذاهای نرم استفاده نمایید. از طرفی جویدن و خوردن غذاهای سفت موجب فشار آوردن به فک بالا و بینی شده و ممکن است در نتیجه جراحی تاثیرگذار باشد. بهتر است در این دوران از فرنی ، انواع سوپ ، انواع آش ، شیر برنج ، تخم مرغ و سبزیجات پخته شده که خوردن آن برای شما راحت است استفاده نمایید.

غذاهای ضد التهابی

یکی از مهم ترین موارد در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی ، مصرف غذاهای ضد التهاب است. مصرف این غذاها به کاهش التهاب کمک می کند و همین موضوع سبب می شود تا زخم ها راحت تر و با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. از غذاهای ضد التهابی مفید بعد از جراحی زیبایی بینی می توان به مواد غذایی که چربی اشباع نشده دارند ، اشاره کرد. روغن زیتون ، ماهی های چرب ، آووکادو و میوه و سبزیجاتی مثل قارچ ، بلوبری ، انگور ، توت فرنگی و گوجه فرنگی ، و همچنین چای سبز و شکلات از منابع خوب غذاهای ضد التهابی خوبی هستند که مصرف آن ها در تغذیه بعد از عمل بینی توصیه می شود.

مواد غذایی مفید برای بهبود زخم های بعد از عمل بینی

تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ، ماست ، مرغ و تخم مرغ ، مواد غذایی سرشار از ویتامین A و یا ویتامین Cمانند هویج ، پرتقال و یا آب پرتقال ، سبزیجاتی با برگ سبز مانند اسفناج ، غذاهای دریایی و انواع مرکبات از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن برای ترمیم و الیتام غذا مفید می باشد. ویتامین C و پروتئین ها ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و ویتامین Aبرای تسریع بهبودی زخم ها بسیار مفید است.

غذاهای ضد اضطراب

بسیاری از بیماران ممکن است بعد از عمل بینی در شیراز و داراب ، استرس زیادی را تحمل کنند و یا نگران نتیجه عمل خود باشند. جالب است بدانید که استرس با مصرف برخی مواد خوراکی مانند شکلات تلخ ، بابونه ، چای سبز ، آجیل قابل کنترل می باشد. با این وجود اگر اضطراب شدیدی دارید بهتر است به بهترین جراح زیبایی بینی در شیراز و داراب ، اطلاع دهید.

بعد از عمل بینی چه چیزهایی نباید بخوریم ؟

از نکات مهم در تغذیه بعد از عمل بینی ، عدم مصرف برخی مواد غذایی می باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است :

  • لازم است از غذای سرخ کردنی و چرب ، غذاهای بسیار داغ و یا خیلی سرد ، ساندویچ ، چیپس خودداری کرد. همانطور که توضیح داده شد باید در این دوران مواد غذایی سالم و مفید مصرف نمایید.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید و به جای نوشیدن قهوه و چای ، آب و آب میوه های طبیعی را جایگزین نمایید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت که ناز به جویدن زیاد دارد باید خودداری کنید.
  • از جویدن آدامس و خوردن ته دیگ لازم است پرهیز شود.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی باید پرهیز کنید.
  • از مصرف ادویه ، نمک باید اجتناب نمایید ؛ زیرا موجب التهاب و تورم بیشتر در بافت های بینی می شود.
  • همچنن مصرف نوشیدنی های الکی حداقل تا دو هفته بعد از عمل رینوپلاستی ممنوع می باشد.

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه باید خورد ؟

  • آناناس و کرفس از مواد غذایی مفیدی هستند که مصرف آن در کبودی و التهاب بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه می شود.
  • همچنین عدم مصرف سدیم از دیگر مواردی است که موجب کاهش تورم و کبودی ها می شود.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین K مانند سویا ، اسفناج ، شلغم ، کدو تنبل ، هویج از مهم ترین مواد در تغذیه بعد از عمل بینی هستند.