گوش ها در بدن انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. شنوایی و تعادل از مهم ترین وظایف آنها می باشد ؛ بنابراین وجود هرگونه مشکل و یا هر یک از بیماری های گوش مساله مهمی است و باید برای درمان و رفع مشکلات به وجود آمده خیلی سریع اقدام کرد. یکی ازمهارت های متخصصین گوش و حلق و بینی درمان بیماری های مختلف گوش می باشد. دکتر لیلا اسدپور در زمینه تشخیص و جراحی کم شنوایی ، عفونت گوش ، اختلالات تعادل ، وزوز گوش و برخی از اختلالات اعصاب جمجمه و اختلالات گوش داخلی و بیرونی ، تجربه کافی را داشته و جهت درمان می توانید به ایشان مراجعه نمایید.

بیماری های گوش - دکتر لیلا اسدپور

انواع بیماری های گوش

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد برای رفع آن ها به پزشک متخصص مراجعه می کنند ، افت شنوایی می باشد. دو نوع مختلف از افت شنوایی وجود دارد :

1. افت شنوایی انتقالی
  2. افت شنوایی حسی عصبی

کاهش شنوایی انتقالی زمانی به وجود می آید که در انتقال امواج صوتی مشکلی وجود دارد. این مشکلات ممکن است ناشی از مشکلات پرده گوش ، مجرای گوش و سه استخوان متصل به پرده گوش باشد. اغلب موادی مانند مایع یا موم گوش در گوش انباشته شده است که باید خارج شوند. کم شنوایی حسی عصبی بر اثر آسیب به گوش داخلی به وجود می آید. این نوع کم شنوایی می تواند با افزایش سن به وجود بیاید یا در اثر در معرض صداهای بلند قرار گرفتن به وجود بیاید. افرادی که در این دسته قرار می گیرند ، اغلب نیازمند استفاده از سمعک می باشند.

سایر بیماری های شایع گوش عبارتند از :

عفونت گوش شناگر

عفونت گوش شناگر یا اوتیت خارجی حاد ، عفونتی می باشد که بر قسمتی ما بین گوش خارجی و پرده گوش تاثیر می گذارد. شناگران پس از شناکردن در استخرهایی که به خوبی ضدعفونی نمی شوند ، به دلیل ورود آب آلوده به درون گوش هایشان باکتری هایی زیادی در محل تکثیر شده و آنان را دچار عفونت گوش می کند. به همین دلیل این عفونت را اینگونه نام گذاری کرده اند. این مشکل البته ممکن است برای افراد زیادی رخ دهد و ناشی از تمیزکردن بیش از اندازه گوش توسط گوش پاک کن باشد.

عفونت گوش میانی

برخلاف عفونتی که در بالا به آن اشاره کردیم تعداد بسیار زیادی از عفونت های گوش ، گوش میانی را مورد تهدید قرار می دهند ناحیه ای که مابین پرده گوش و قسمت حلزونی گوش می باشد. بسیاری از میکروب ها ، ویروس ها و باکتری ها می توانند گوش را دچار عفونت کنند. شروع این عفونت ها می تواند از نواحی دیگر بدن باشد به طور مثال عفونت گلو و یا آنفولانزا می تواند از طریق مجاری تنفسی خود را به گوش برسانند.سپس در گوش میانی مستقر شده و موجب التهاب بشود.

انسداد مجرای گوش

گوش ها به طور طبیعی توسط غددی که در گوش میانی وجود دارد ، موم تولید می کنند که وظیفه این موم ها به دام انداختن باکتری ها و گرد و غبار و جلوگیری از ورود آن ها به پرده گوش می باشد. لازم به ذکر است که بیمارانی که مبتلا به انسداد گوش می باشند صدا را بسیار خفیف می شوند.

بیماری های گوش - دکتر اسدپور

سندرم منیر

این بیماری در اثر افزایش فشار روی گوش داخلی رخ می دهد. گوش داخلی وظیفه شنوایی و حفظ تعادل در بدن را برعهده دارد . امکان ابتلا به این عارضه در سنین 40-60 بیشتر می باشد. تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده است اما تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند این علائم را کاهش دهد. معمولا متخصصین گوش و حلق و بینی داروهایی را برای بیماران تجویز خواهند کرد و جراحی را به عنوان آخرین انتخاب برای این اشخاص در نظر می گیرند.

تغییرات فشار در گوش

گوش به تغییرات فشار حساس است. اگر فشار داخل گوش بیشتر از فشار بیرون باشد ، ممکن است باعث ناراحتی شود. تغییر فشار به خودی خود یک بیماری نیست ، اما یک اتفاق کاملا رایج است و ممکن است افراد زیادی آن را تجربه کنند.

تومور مغزی آکوستیک نورما

آکوستیک نورما یا تومور عصب شنوایی یک تومور خوش خیم است که می تواند شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. نوروم آکوستیک در عصب آکوستیک ، هشتمین عصب جمجمه ای می باشد که در مغز رشد می کند. این عصب که به عنوان عصب دهلیزی نیز شناخته می شود ، مسئول کنترل شنوایی و تعادل است.

وزوز گوش

وزوز گوش یکی از شایع ترین بیماری های گوش می باشد که باعث می شود فرد در گوش ها حس زنگ یا سر و صدا را داشته باشد ممکن است این اتفاق در مورد هر دو گوش باشد یا تنها در یکی از آن ها رخ دهد. وزوز گوش ممکن است دلایل بسیار زیادی داشته باشد اما یکی از عوامل بسیار موثر در رخ دادن آن کم شنوایی می باشد.

بیماری های گوش - دکتر اسدپور

برخی از بیماری های گوش که با جراحی درمان می شوند :

ماستوئیدیت :

از جمله بیماری های عفونی گوش به شمار می آید. بیماری های عفونی اگر پیشرفت کنند ممکن است عضو مربوطه را از کار بیندازند و همچنین موجب انتقال عفونت به سایر اعضا شوند. به همین علت لازم است در کوتاه ترین زمان بیماری های عفونی را درمان کنید. گوش ها عضو های حساسی هستند و به همین علت ممکن است بیماری های مختلف سلامت آن ها را تهدید کند. در این میان بیماری ماستوئیدیت از جمله بیماری های عفونتی است که گوش ها را درگیر می نماید. این بیماری در اثر عفونت گوش میانی ایجاد خواهد شد. برای درمان بیماری ماستوئیدیت می توان از جراحی گوش کمک گرفت.

کلستئاتوم :

به رشد غیر طبیعی و مهاجرت پوست به داخل گوش میانی یا استخوان های پشت گوش ، کلستئاتوم گفته می شود. این بیماری در اثر عفونت های مکرر یا اختلالات دوره جنینی معمولا ایجاد می شود. کلستئاتوم می تواند به مرور زمان در گوش ها رشد کند و موجب آسیب رساندن به استخوان های گوش میانی یا افت شنوایی ، سرگیجه ، آبسه مغزی ، فلج عضلات صورت و یا آبسه پشت گوش شود. به همین دلیل لازم است نسبت به درمان این بیماری سریع اقدام نمایید.

اتواسکلروز

اتواسکلروز در نتیجه رشد غیر طبیعی استخوان در گوش رخ می دهد. این عارضه در سنین نوجوانی و جوانی ظاهر می شود. اتواسکلروز بیماری شایعی است که به دلیل چسبندگی در استخوانچه ها موجود در گوش میانی به وجود می آید و هنگامی که این اتفاق می افتد ، دیگر نمی تواند سیگنال های صوتی ورودی را به گوش داخلی منتقل کند. درمان آن با جراحی استاپدکتومی انجام می شود و یا با تایید پزشک برای شخص سمعک تجویز می شود. این بیماری بر روی استخوان های گوش میانی که وظیفه انتقال صدا را دارند ، تاثیر می گذارد. از شایع ترین بیماری ها در بزرگسالان که موجب کاهش شنوایی می شود ، بیماری اتواسکلروز می باشد. در بیشتر موارد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ، بافت استخوانی در گوش میانی آن ها به صورت ناهنجاری اطراف استخوان رکابی شروع به رشد می کند. هنوز علت اصلی ایجاد این بیماری شناخته نشده است.

درمان بیماری های گوش

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد گوش یک ارگان بسیار مهم در بدن می باشد و وجود اختلال درآن می تواند مسبب مشکلات دیگری شود یک متخصص گوش و حلق و بینی در این زمینه تخصص لازم را دارد و می تواند بیماری های گوش را به سرعت تشخیص داده و راه درمان را در پیش بگیرد پس در صورتی که هر کدام از این عوارض را مشاهده کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان این مساله را پشت گوش نیاندازید.

• درد در نواحی گوش و سر
  • ترشح خفیف و شدید در گوش
  • وجود سرگیجه شدید
  • عدم تعادل
  • احساس کم شنوایی

البته به جز این علائم علائم دیگری نیز وجود دارد که نشاندهنده بروز مشکل در گوش هایتان می باشد. برای معاینه گوش ها باید حتما به فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

خارش گوش نشان دهنده چه بیماری هایی است ؟

معمولا در فصل بهار خارش گوش بیشتر شایع است که نشان دهنده حساسیت و آلرژی می باشد. همچنین ممکن است گوش برخی افراد نسبت به گوشواره ، هدفون ، رنگ مو و غیره واکنش نشان دهد و دچار خارش شود. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که خارش گوش می تواند به دلیل بیماری های قارچی و باکتریایی که در اثر عفونت ایجاد می شود نیز رخ دهد.

سکته گوش چیست ؟

زمانی که به صورت ناگهانی شنوایی فرد متخل شود و کری ناگهانی اتفاق بیفد ، به آن سکته گوش گفته می شود. این بیماری بیشتر در سن 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد و اغلب قابل درمان است. افرادی که دچار کم شنوایی می شوند ، لازم است این مسئله را جدی بگیرند. افرادی که دچار سکته گوش می شوند باید به پزشک مراجعه کنند تا درمان به موقع انجام شود.