تزریق ژل ، روندی است که در طول آن ، محصولاتی ژل مانند با هدف صاف نمودن چین و چروک ها و خطوط ریز و بهبود کانتور صورت و در عین حال ، افزایش دادن حجم طبیعی بمنظور پر کردن فرو رفتگی ها در پوست ، در نواحی مورد نظر ، تزریق می شود. دکتر لیلا اسدپور ، نتایج دلخواه شما را برایتان حاصل می کند. گذر زمان ، تکرار حرکات و حالات مختلف صورت ، بالا رفتن سن ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل ژنتیکی ، فاکتورهایی هستند که در ایجاد چین و چروک در صورت ، دخیل می باشند. تزریق فیلر ، می تواند خطوط لبخند ، خطوط پنجه کلاغی ، خطوط ماریونت و پف زیر چشم ها و بسیاری مشکلات دیگر در صورت را درمان کرده و چهره ای جوان را به شما هدیه دهد. این پروسه یک روند کاملاً بدون جراحی بوده و زمان ریکاوری در آن به طرز چشمگیری کوتاه است. در این مقاله در خصوص دامنه متنوعی از انواع ژل های قابل تزریق ، بعنوان گزینه های موجود برای دستیابی به چهره ای جوان و فاقد علائم پیری را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

تزریق ژل - دکتر لیلا اسدپور

انواع برندهای ژل

ژوویدرم (Juvederm)

ژوویدرم ، یک ژل پوستی حاوی هیالورونیک اسید است که به طور طبیعی نیز در بدن یافت می شود. تزریق ژل با برند ژوویدرم می تواند برای صاف کردن چین و چروک ها و اضافه کردن به حجم طبیعی در بخش میانی صورت ، موثر واقع شود. این روند ، خطوط ریز سطحی را درمان می نماید. برند زیر شاخه ژوویدرم به نام ژوویدرم اولترا پلاس ، برای درمان چین و چروک های عمیق تر صورت ، مورد استفاده قرار می گیرد. این روند زیبایی ، نتایجی با ماندگاری یک سال را تنها با یک جلسه درمان ، به دست می دهد.

رستیلن (Restylane)

رستیلن نیز یک ژل هیالورونیک اسید است که در دو فرمولاسیون مختلف ، موجود می باشد : رستیلن سیلک (  Restylane Silk ) که خطوط لبخند و چین و چروک های اطراف چشم و گوشه های دهان را بهبود می بخشد و رستیلن لیفت ( Restylane Lyft ) ، که چین و چروک های عمیق و فضاهای فرو رفته در بخش میانی صورت را پر می کند. رستیلن یک گزینه فوق العاده برای پر کردن فرورفتگی های زیر چشم ، چین و چروک بین لب و بینی ، خطوط ماریونت ، فرورفتگی شقیقه و گونه ها و خطوط اخم می باشد. ماندگاری نتیجه حاصل از تزریق ژل رستیلن ، 6 ماه می باشد.

بلوترو (Belotero)

بلوترو یک ژل پوستی نرم تر حاوی هیالورونیک اسید می باشد. این ژل دارای یکنواختی کمتر بوده و برای درمان چین و چروک های سطحی و خطوط ریز ، برجسته نمودن لب ها و صاف کردن خطوط اطراف دهان و چشم ها ، کارساز است. این محصول ، با طراحی ویژه خود پوستی نرم تر را خلق می کند. میزان ماندگاری نتیجه حاصل از درمان با این محصول ، تقریباً یک سال تخمین زده می شود.

ولوما (Voluma)

ولوما بعنوان محصول دیگری در دنیای تزریق ژل ، در درمان مشکلات مربوط به فرورفتگی های ناحیه میانی صورت ، ایفای نقش می کند. با تزریق این ژل در گونه ها ، حجم طبیعی به این بخش از صورت ، اضافه می شود. ولوما با داشتن هیالورونیک اسید در ترکیب خود ، در مقایسه با سایر ژل ها ، غلیظ تر بوده و نتایج ماندگار تر در حدود تقریباً دو سال را بر جای می گذارد.
این محصول ، لایه های عمیق تر صورت از قبیل بخش فوقانی گونه ها را مورد هدف قرار داده و کانتور زیبایی را در این بخش از صورت خلق می نماید. بدین ترتیب ، کاربران آن ، می توانند از داشتن چهره ای جوان لذت ببرند.

ولبلا (Volbella)

ولبلا نیز ژل حاوی هیالورونیک اسید می باشد که برای درمان چین و چروک های ناحیه لب و دهان ، در طی روند تزریق ژل ، به شکلی ویژه طراحی شده است. این ژل زیبایی نرم ، شکل بخش میانی صورت را بهبود بخشیده ، خطوط ماریونت را درمان کرده و نتیجه ای با ماندگاری یک سال را به دست می دهد.

رادیس ( Radieese)

رادیس بعنوان یکی دیگر از محصولات در حوزه تزریق ژل ، حجم بخش میانی و پایین صورت از جمله چانه و دهان را بازیابی می کند. این ژل دارای میکروسفر هایی بر پایه کلسیم می باشد که تولید فیبرهای کلاژن جدید در زیر پوست را برای بازیابی ساختار پوست و حالت ارتجاعی آن ، تحریک می کند. دامنه عملکرد این محصول ، فراتر از درمان خطوط و چین و چروک بوده و به دلیل تحریک کلاژن در ساختارهای زیر سطح پوست ، نتایج ماندگار جوانسازی را نیز بر جای می گذارد. دامنه ماندگاری نتیجه به دست آمده از تزریق ژل رادیس ، یک سال یا بیشتر می باشد.

 

تزریق ژل - دکتر اسدپور

فیلرهای پوستی از چه ساخته‌ شده‌اند ؟

امروزه فیلرهای متنوعی توسط شرکت های گوناگون تولید شده که بسیاری از آن ها به تایید سازمان FDA رسیده و در مراکز معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که مطالعات و بررسی های صورت گرفته در مدت زمان طولانی نشان می دهد که ژل های تایید شده توسط سازمان FDA عوارض جانبی ندارد. بنابراین لازم است قبل از تزریق ژل از تاییدیه این سازمان بر روی محصول مطمئن شوید و سپس اقدام به تزریق نمایید. به طور کلی فیلرهای پوستی را به دو دسته تقسیم می کنند ، یکی بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن ها و دیگری بر اساس ماندگاری این ژل ها در بدن می باشد. بیشتر ژل ها اثر موقت دارند به دلیل اینکه مواد به کار برده شده در ساخت آن به گونه ای است که بعد از مدتی به مرور توسط بدن جذب می شود. تنها یک فیلر غیرقابل جذب در بدن وجود دارد که مورد تایید سازمان FDA هم می باشد این فیلر ها حاوی لیدوکائین بوده که در جهت کاهش میزان درد در هنگام تزریق در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای تزریق ژل

وقتی تحت درمان تزریق ژل قرار می گیرید ، بلافاصله می توانید شاهد نتیجه درمان خود باشید. بنابراین ، اگر به قرار گرفتن در زیر تیغ جراحی تمایل ندارید و از طرفی باید به سرعت مشکلات موجود در پوست صورت خود را اصلاح کنید ، تزریق فیلر ، به عنوان بهترین راه حل ، به شما توصیه می شود. این روند غیر تهاجمی که در مدت زمانی بسیار کوتاه ، بدون مختل کردن برنامه های روزانه شما ، قابل اجرا می باشد ، دارای مزایایی است که در این بخش از مقاله ، به ذکر آنها می پردازیم :

حداقل سطح خطر

بعد از روند تزریق ژل ، در ناحیه درمان ، قرمزی ، تورم و کبودی مختصری بر جای می ماند که به تدریج ، تنها در طول چند روز رفع می شود. در صورت سپردن روند تزریق فیلر خود به دست یک متخصص ماهر و با تجربه ، قدم بزرگی در پیشگیری از بروز عدم تقارن ، که در آن طرفین صورت ، با یکدیگر متفاوت به نظر می رسند ، برداشته اید.

نتایج ماندگار

میزان تاثیرات ماندگاری تزریق ژل ، بر حسب نوع ژل تزریق شده متفاوت می باشد. شما می توانید با شرکت در جلسات نگهداری ، در طول ویزیت های بعدی ، نتیجه زیبای به دست آمده از تزریق خود را تمدید کرده و حفظ نمایید.

تقویت اعتماد به نفس

یکی از تاثیرات قابل ملاحظه ای که تزریق ژل بر روی شما بر جای می گذارد ، خلق چهره ای زیبا و جوان به یک روش بسیار ظریف می باشد. شما بعد از روند تزریق فیلر ، شاهد نسخه جدید و جذاب تری از خودتان خواهید بود. خلق کانتوری زیبا و پوستی صاف ، می تواند اعتماد به نفس شما را در تعاملات فردی و اجتماعی تان به میزان چشمگیری بالا ببرد.

 

تزریق ژل - دکتر اسدپور

مراقبت های بعد از تزریق ژل

  • بلافاصله بعد از روند تزریق ژل در داراب ، اندکی قرمزی ، تورم و حس خارش در ناحیه درمان را تجربه خواهید کرد. این امر کاملاً طبیعی می باشد و ظرف یک الی دو روز ناپدید می شود.
  • تورم اندکی ماندگار تر است و گاهی تا یک هفته طول می کشد.
  • از لمس کردن ناحیه درمان ، به مدت 3 الی 4 روز بعد از تزریق خودداری کنید. آرایش ملایم ، بلامانع است. در
  • زمان شستشوی صورت ، ناحیه درمان را با ملایمت و به آرامی لمس کنید.
  • تا زمانی که تورم و قرمزی اولیه ناحیه درمان فروکش نکرده است ، از قرار گرفتن در معرض منابع شدید گرمایشی یا سرمایشی خودداری کنید.
  • اگر از آسپرین یا هر محصول مشابهی استفاده می کنید ، باید بدانید که این داروها ، باعث افزایش کبودی و احتمال خونریزی در ناحیه تزریق می شوند. می توانید به جای آنها از تیلنول برای تسکین درد احتمالی استفاده کنید.
  • لطفاً از مصرف الکل به مدت 12 ساعت بعد از روند این پروسه زیبایی خودداری کرده و برای آبرسانی کامل به بدن ، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • در طول 3 ساعت اول بعد از تزریق ژل ، در فواصل ده دقیقه ای ، بر روی ناحیه درمان ، با ملایمت ، کمپرس سرد قرار دهید. از وارد آوردن فشار به ناحیه ، جداً خودداری کنید.

کاربردهای مورد تایید FDA

از ژل ها می توان برای برجسته کردن و افزایش حجم در لب ، گونه و چانه ها استفاده کرد. عموما افراد از برجسته سازی این قسمت ها با عنوان پروتز یاد می کنند. تزریق فیلر یا ژل را می توان در جهت از بین بردن چین و چروک های پوست در نواحی خط اخم ، خط خنده ، خطوط پیشانی ، خطوط اطراف لب مورد استفاده قرار داد. از کاربردهای دیگر تزریق ژل به حجم دهی صورت می توان اشاره نمود. با افزایش سن شاهد کاهش حجم بافت های زیر پوست و در نهایت شل شدگی پوست صورت هستیم. از تزریق فیلر می توان برای افزایش حجم از دست رفته صورت کمک گرفت. از این روش در جهت رفع سیاهی و گودی زیر چشم و هم چنین لیفت ابرو و برطرف کردن افتادگی های پوست گردن و صورت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این پروسه زیبایی می توان علاوه بر جوان سازی پوست صورت در جوان سازی پوست دست نیز استفاده کرد. از موارد پرکاربرد و جالب تزریق فیلر می توان به اصلاح فرم بینی اشاره کرد که طرفداران زیادی دارد. زیرا خطرات و هزینه های مربوط به جراحی زیبایی بینی را ندارد.

کاربردهای تایید نشده توسط FDA

سازمان FDA طبق دستورالعمل های خاصی روش های درمانی و یا داروها را تایید و یا عدم تایید می کند. در صورت عدم تایید این سازمان به معنی پر خطر بودن یا نا مناسب بودن دارو یا روش درمانی می باشد. در هر صورت قوانین مربوط به سازمان FDA مورد تایید پزشکان در سراسر دنیا بوده و لازم است از آن ها پیروی کنیم.
از جمله مواردی که سازمان FDA کاربرد تزریق ژل را برای آن ممنوع کرده است به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • استفاده از ژل برای افزایش حجم سینه ها و یا در جهت افزایش حجم باسن
  • حجم دهی به پاها
  • تزریق فیلر به درون عضله ، تاندون ، رباط و یا داخل استخوان

پاسخ به پرسش های متداول در مورد تزریق ژل

تزریق ژل در دوره بارداری و شیردهی مجاز است ؟

تاکنون هیچ سندی در مورد تاثیر ژل ها بر روی جنین وجود ندارد ، اما با این وجود توصیه می شود اگر در دوره بارداری و شیردهی هستید ، این پروسه را به زمان دیگری منتقل کنید.

مدت زمان لازم برای تزریق بین دو ژل چقدر است ؟

معمولا اثرات تزریق ژل بعد از چند ماه از بین می رود. توصیه می شود برای تزریق دوم عجله نکنید ؛ زیرا ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. معمولا بین 4 الی 6 ماه فاصله بین دو تزریق باید وجود داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسید.

تزریق ژل چه نتایجی را به همراه دارد ؟

  • موجب جوان تر و شاداب شدن چهره می شود.
  • چین و چروک های صورت کاهش پیدا می کند.
  • موجب طراوت و زیبایی بیشتر چهره می شود.

آیا امکان خارج کردن ژل تزریق شده وجود دارد ؟

اثرات ژل های موقت بعد از مدتی از بین می رود با این حال در صورتی که به هر دلیل تمایل به خارج کردن ژل های موقت داشته باشید ، در یک جلسه و به آسانی این عمل با تزریق ماده ای دیگر انجام می شود.

آیا امکان گلوله گلوله شدن ژل تزریق شده وجود دارد ؟

در صورتی که برای انجام این عمل ، از ژل های مورد تایید سازمان FDA استفاده کنید و تزریق ژل را توسط پزشک متخصص انجام دهید ، هیچ گونه عوارض جانبی و یا احتمال گلوله گلوله شدن ژل ها وجود نخواهد داشت. توصیه می شود به هیچ عنوان از ژل های غیر استاندارد و غیر قانونی که با قیمت های ارزان به فروش می رسد ، استفاده نکنید و حتما این پروسه زیبایی را در کلینیک و مراکز معتبر انجام دهید.

آیا ژل ماده بدون خطر و ایمنی است ؟

بله ، پزشکان متبحر از ژل های مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده می کنند. هیالورونیک اسید ماده ای است که به صورت طبیعی در سلول های پوست وجود دارد و تزریق آن حساسیتی در افراد ایجاد نمی کند.

آیا تزریق ژل برای درمان لک هم تاثیر دارد ؟

خیر این پروسه لک ها را درمان نمی کند. در صورتی که سیاهی زیر چشم به دلیل تغییر رنگ پوست ایجاد شده باشد ، با تزریق ژل درمان نمی شود. در این رابطه بهتر است با پزشک مشورت کنید تا راه درمانی مناسب پیشنهاد شود.

مهم ترین عوارض ژل پیشانی چیست ؟

  • کبود شدن پیشانی
  • متورم شدن پیشانی
  • احساس خارش و حساس شدن پوست
  • احساس درد در نواحی پیشانی
  • قرمز و ملتهب شدن نواحی تزریق
  • البته این عوارض خطری نداشته و بعد از یک هفته به صورت کامل بهبود پیدا می کند.