جراحی بینی ترمیمی با هدف اصلاح و اشکالات بینی در جراحی بینی اولیه انجام می شود. در برخی موارد ممکن است مشکلات اولیه بینی برطرف نشده باشد و یا در مواردی جراحی اولیه بینی موجب بروز اشکالاتی در بینی فرد شده باشد. در مواردی که مشکلات بینی خفیف باشد می توان به کمک بی حسی موضعی در مطب آن را برطرف نمود. برای مثال در مواردی که قوز بینی در جراحی اولیه برطرف نشده باشد با سوهان کشیدن بینی می توان این برآمدگی را برطرف نمود. اما در مواردی که مشکلات بینی شدید باشد لازم است با جراحی ترمیمی آن را برطرف کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر خواندن این مقاله از دکتر لیلا اسدپور ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی شیراز را از دست ندهید.

 

جراحی بینی ترمیمی - اسدپور

نکات ضروری قبل از جراحی بینی ترمیمی

  • لازم است توقعات واقع بینانه داشته باشید.
  • در انتخاب جراح بینی ترمیمی دقت کنید.
  • 1 سال بعد از جراحی اولیه بینی اقدام به جراحی ترمیمی بینی کنید. در بیشتر مواقع ممکن است مشکلات بینی مربوط به تورم بافت های بینی باشد و بعد از 1 سال برطرف شود. همچنین بافت های بینی ممکن است در جراحی اولیه آسیب شدیدی دیده باشد و تحمل یک جراحی دیگر را نداشته باشد به همین علت لازم است حداقل 1 سال صبر نمایید و سپس اقدام به جراحی بینی ترمیمی کنید.

مزایای انجام جراحی ثانویه بینی

با انجام این جراحی ایرادات ظاهری و یا مشکلات تنفسی بینی شما برطرف می شود و بینی ظاهر متناسب تری پیدا می کند و همین امر می تواند اعتماد به نفس از دست رفته افراد را به آن ها باز گرداند.

چه مشکلاتی با انجام عمل بینی ترمیمی قابل اصلاح می باشد ؟

  • ایجاد قوز و برآمدگی روی بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • برجستگی بیش از اندازه روی نوک بینی
  • سربالا شدن بیش از حد بینی
  • کوتاه شدن بینی
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • چسبندگی بینی و یا از دست دادن حس بویایی

انواع روش های عمل جراحی ترمیم بینی

هدف از جراحی ترمیمی بینی بهبود عملکرد و ظاهر بینی می باشد به همین علت جراح تلاش می کند تا با توجه به وضعیت بینی ، پیوند غضروف بینی را انجام دهد و مشکلات بینی را برطرف نماید. بهترین جراح بینی شیراز ، غضروف های مورد نظر را می تواند از تیغه بینی بیمار و یا دنده و گوش او بردارد و برای بازسازی بینی مورد استفاده قرار دهد. ترمیم بینی مانند جراحی اولیه بینی هم به روش باز و هم به روش بسته قابل انجام می باشد. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم :

جراحی بینی ترمیمی به روش باز

زمانی که جراح از روش باز برای ترمیم بینی استفاده می کند لازم است ابتدا بیمار در وضعیت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. سپس جراح با استفاده از ایجاد برش در ناحیه کلوملا و بالا بردن پوست بینی ، به صورت کامل به ساختمان بینی دسترسی پیدا می کند. در این مرحله تغییرات و اصلاح بینی با توجه به نیاز بیمار ایجاد می شود. در نهایت بخیه ها زده می شود و گچ یا اسپیلنت روی بینی قرار می گیرد.

مزایا و معایب جراحی بینی ترمیمی به روش باز

ترمیم بینی نسبت به جراحی ثانویه بینی پیچیده و سخت تر می باشد. به همین علت با جراحی باز می توان دید وسیع تری داشت و به راحتی تغییرات و اصلاحات لازم را انجام داد و از پیوند غضروف برای بهبود ظاهر بینی استفاده کرد. از دیگر مزایای تکنیک جراحی باز به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  1. به دلیل دید وسیع امکان خطا کمتر است.
  2. به دلیل دسترسی آسان جراح به ساختمان بینی ، تغییرات بیشتری ایجاد می شود.
  3. ممکن است برخی افراد ایجاد برش و بخیه بر روی ناحیه کلوملا را از مشکلات و معایب جراحی باز بدانند در حالی که اگر جراح متبحر باشد و با ظرافت و دقت عمل کند ، هیچ اثری از جای بخیه باقی نمی ماند.

جراحی بینی ترمیمی به روش بسته

در جراحی بینی بسته ، جراح بدون ایجاد هیچ گونه برش بیرونی و یا بخیه بیرونی عمل ترمیم بینی را انجام می دهد. در واقع در این روش جراح تغییرات روی ساختار بینی را از طریق سوراخ های بینی ایجاد می کند به همین علت این روش نسبت به روش جراحی باز دشوارتر است. در واقع می توان گفت ایجاد برش و بخیه زدن دو تفاوت اصلی جراحی بسته و باز می باشد.

آیا جراحی ترمیمی بینی به روش بسته بهتر از جراحی باز است ؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت عمل بسته چند مشکل عمده دارد که در ادامه به آن ها شاره می کنیم :

  • جراح دید محدودی به ساختمان بینی دارد و نمی تواند به تمام نقاط بینی به راحتی دسترسی داشته باشد.
  • به علت دسترسی محدود جراح امکان ایجاد تغییرات وسیع وجود ندارد.
  • به دلیل دید محدود جراح امکان خطای پزشکی بیشتر است.

هر چند عمل بینی بسته نسبت به تکنیک عمل باز تهاجم کمتری دارد و به بافت های بینی آسیب کمتری وارد می کند و دوره نقاهت آن کوتاه تر می باشد اما به دلیل پیچیده بودن جراحی بینی ترمیمی معمولا جراحان از تکنیک باز برای ترمیم و اصلاح بینی استفاده می کنند تا درصد خطا را کاهش دهند و بتوانند تغییرات بیشتری را در بینی ایجاد کنند. به هرحال انتخاب روش جراحی با توجه به نوع بینی و تشخیص بهترین جراح بینی ترمیمی در شیراز ، در جلسه مشاوره مشخص می شود.

عمل جراحی بینی ترمیمی چند ساعت طول می کشد ؟

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود و مدت زمان آن نسبت به عمل بینی اولیه بیشتر می باشد. عمل ترمیمی بینی به دلیل پیچیدگی هایی که دارد ، ممکن است 3 الی 4 ساعت زمان ببرد. در حالی که جراحی اولیه بینی در مدت زمان 1 الی 2 ساعت انجام می شود.

آیا انتخاب جراح بینی در نتیجه عمل ترمیمی تاثیر دارد ؟

همانطور که قبلا اشاره شد عمل بینی ترمیمی دشوارتر بوده و پیچیدگی هایی دارد به همین علت انتخاب بهترین جراح اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر این عمل نزد جراح با تجربه و متبحر انجام نشود و نتیجه عمل موفقیت آمیز نباشد ، علاوه بر از دست رفتن هزینه و زمان سلامت بیمار ممکن است به خطر بیفتد و فرد مجبور به جراحی برای بار سوم شود.

چگونه بهترین جراح بینی ترمیمی را پیدا کنیم ؟

به دلیل حساسیت بالای این جراحی پیشنهاد می شود حتما در انتخاب جراح متخصص بینی دقت کنید.
در اینترنت و شبکه های اجتماعی می توانید لیست پزشکانی که جراحی ترمیم بینی انجام می دهند را جست و جو کنید و نمونه کارهای آن ها را ببینید و نظرات بیماران و رضایتشان از انجام این جراحی را بررسی نمایید. به مطب پزشک مدنظرتان بروید و از مراجعه کنندگان پرس و جو کنید. با پزشک مشاوره حضوری داشته باشید و مشکلات خود را به صورت کامل مطرح کنید و اطمینان پیدا کنید مشکل شما از سوی جراح قابل درمان و برطرف شدن می باشد. ویژگی و تخصص جراح بینی شیراز را مورد ارزیابی قرار دهید و تصمیم نهایی خود را بگیرید و برای جراحی ترمیمی بینی آماده شوید. برای انجام عمل ترمیمی بینی خود ، چنانچه ساکن شیراز هستید ، می توانید به دکتر لیلا اسدپور ، بهترین جراح بینی داراب و شیراز مراجعه کنید.

برای ترمیم بینی بهتر است به پزشک خودمان مراجعه کنیم یا به پزشک دیگر ؟

اگر از میزان تسلط ، مهارت و تجربه پزشک خودتان اطمینان دارید و مطمئن هستید مشکل ایجاد شده به دلیل عدم مراقبت های خودتان بعد از جراحی اولیه بینی بوده پیشنهاد می شود به جراح بینی خودتان مراجعه کنید. اما اگر نواقص ایجاد شده به دلیل عدم تخصص و مهارت جراح بوده لازم است به پزشکی ماهرتر و با تجربه تر مراجعه نمایید.

جراحی بینی ترمیمی با غضروف دنده

  • به صورت کلی در جراحی ترمیمی بینی در افراد ذیل نیاز است تا از غضروف برای اصلاح فرم بینی استفاده شود :
  • افرادی که در اثر حوادث مانند تصادف در رانندگی بینی آن ها دچار آسیب شده است.
  • افرادی که در عمل بینی اولیه ، اسکلت بینی آن ها آسیب دیده است.
  • افرادی که دچار کمبود غضروف در بینی به صورت مادرزادی هستند.

مزایای جراحی ترمیمی بینی با استفاده از غضروف دنده :

  • غضروف دنده در مقایسه با سایر غضروف ها از بافت طبیعی خوبی برخوردار است.
  • استفاده از این غضروف ماندگاری بسیار بالایی دارد.
  • میزان برشی که برای برداشتن غضروف از دنده ایجاد می شود ، بسیار جزئی بوده و بعد از 6 ماه الی 1 سال جای این برش به صورت کامل از بین خواهد رفت.
  • غضروف دنده در برابر ابتلا به عفونت مقاومت بالایی دارد به همین دلیل در برطرف کردن ناهنجاری های بینی و همچنین بازگشت بینی به فرم اولیه می تواند بسیار کاربردی و موثر باشد.

منابع پیوند غضروف در عمل ترمیمی بینی

برای پیوند غضروف در عمل های ترمیمی منابع متعددی وجود دارد :

  • غضروف گوش : دستیابی به غضروف گوش بسیار آسان می باشد اما میزان غضروفی که از گوش به دست می آید بسیار ناچیز است یه همین دلیل در مواردی که نیاز به پیوند غضروف کمی باشد ، از این منبع استفاده می کنند.
  • غضروف دنده : در شرایطی که نیاز به غضروف زیادی برای پیوند و اصلاح و بازسازی بینی داشته باشیم ، بهترین منبع استفاده از غضروف دنده در قفسه سینه خود بیمار است. لازم به ذکر است که برداشتن غضروف به میزان جزئی بوده و هیچ آثار سوئی بر روی دنده و قفسه سینه نمی گذارد.
  • غضروف مصنوعی : در برخی شرایط می توان از غضروف های مصنوعی نیز در عمل های ترمیمی استفاده نمود. اما معمولا به دلیل احتمال عفونت و همچنین ماندگاری کمتر نسبت به غضروف های طبیعی ، استفاده از این نوع غضروف کاربرد کمتری دارد.