عمل جراحی بینی از جمله عمل های زیبایی سرپایی پرطرفدار می باشد. هرچند این عمل نسبت به سایر عمل های جراحی ساده می باشد اما در صورتی که در انتخاب جراح دقت نداشته باشید ممکن است مشکلاتی را بعد از عمل برای شما به وجود آورد. هم چنین رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی لازم و ضروری بوده و موجب تسریع روند بهبودی و رسیدن به نتیجه دلخواه بعد از عمل می شود. در صورتی که مراقبت های بعد از عمل بینی جدی گرفته نشود ، می تواند در فرم نهایی بینی شما تاثیر بگذارد. به همین منظور سعی کردیم در این مقاله به صورت جامع مراقبت های بعد از عمل را بیان کنیم ؛ بنابراین اگر قصد عمل زیبایی بینی دارید یا به تازگی بینی خود را عمل کرده اید خواندن این مقاله دکتر لیلا اسدپور ، بهترین جراح بینی شیراز را به شما توصیه می کنیم.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر لیلا اسدپور

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • کاهش تورم و کبودی

از جمله شایع ترین عوارض بعد از جراحی بینی کبودی و تورم در بینی و صورت می باشد که بیشترین میزان کبودی و تورم در نواحی اطراف چشم مشاهده می شود. میزان کبودی و تورم در افراد مختلف متفاوت است که بستگی به عملکرد بدن و تکنیک های بهترین جراح زیبایی بینی در داراب ، در حین عمل زیبایی بینی دارد.در راستای مراقبت های بعد از جراحی بینی می توانید برای کاهش تورم و کبودی ها در 48 ساعت اول بعد از جراحی حتما از کمپرس یخ استفاده نمایید. از فشار آوردن کمپرس به بینی و صورت خودداری نمایید. هم چنین مصرف آب کرفس و کمپوت آناناس یا میوه آناناس می تواند در کاهش تورم و کبودی موثر باشد. آناناس خاصیت ضد التهابی دارد و در بهبود ترمیم زخم ها نیز موثر است. برای بهتر شدن طعم کرفس می توانید آن را با هویج یا سیب ترکیب کنید و مصرف کنید.

  • نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی نحوه خوابیدن است. به مدت 6 هفته بعد از عمل لازم است به صورت طاق باز با قرار دادن چند بالش در زیر سر که تقریبا زاویه ای 45 درجه ایجاد شود و شانه و سر بالاتر از بدن قرار بگیرد استراحت نمایید. در هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی سعی کنید بیشتر استراحت نمایید. نحوه خوابید صحیح می تواند در کاهش میزان تورم و کبودی ها نیز بسیار موثر باشد.

  • حمام رفتن بعد از جراحی بینی

یکی از سوالات پر تکرار بدر مراقبت های بعد از جراحی بینی در داراب ، حمام کردن است. بعد از جراحی گچ یا اسپیلت روی بینی شما قرار داده می شود تا از بینی شما در مقابل ضربه و فرم جدید ایجاد شده ، نگهداری کند. خیس یا مرطوب شدن گچ بینی باعث می شود استحکام لازم را نداشته باشد و نتواند به خوبی از بینی شما نگه داری کند که در نتیجه عمل تاثیر منفی می گذارد. به همین سبب لازم است تا قبل از برداشتن گچ از حمام کردن پرهیز نمایید. در طی این مدت برای تمیز کردن صورت خود می توانید از دستمال یا حوله مرطوب استفاده کنید و در صورت لزوم برای حمام رفتنن بدن خود را با دوش دستی بشویید و برای شستن موهای خود با کمک شخص دیگر به روش ارایشگاهی عمل کنید.

  • فعالیت و ورزش بعد از عمل بینی

همانطور که اشاره شد بهتر است در هفته اول بعد از جراحی بیشتر استراحت کنید اما قدم زدن 5 الی 10 دقیقه در روز به ارامی می تواند موجب گردش خون و تسریع روند بهبودی شود. بعد از یک هفته می توانید پیاده روی سبک داشته باشید اما از رفتن به مکان های شلوغ لازم است خودداری نمایید ؛ زیرا احتمال وارد شدن ضربه به بینی وجود دارد. بعد از گذشت یک ماه می توانید ورزش های سبک را شروع کنید اما همچنان لازم است از فعالیت های شدید بدنی که با پریدن و تحرک زیاد همراه است پرهیز نمایید. در این زمان نیز هرگاه احساس خستگی و فشار به بینی کردید ، لازم است از ورزش کردن خودداری کنید. بعد از 3 ماه می توانید سایر فعالیت های ورزشی را آغاز کنید اما در ورزش هایی که با وارد شدن ضربه یا توپ همراه است لازم است احتیاط را رعایت کنید.

  • تغذیه بعد از جراحی بینی

از دیگر موارد بسیار مورد در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، داشتن تغذیه سالم سرشار از پروتئین و میوه و سبزیجات تازه است که می تواند در روند بهبودی شما تاثیرات زیادی داشته باشد. در روز های اول بعد از جراحی توصیه می شود از غذاهای نرم و سبک و میکس شده استفاده نمایید. از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند لازم است تا دو هفته بعد از عمل پرهیز نمایید. مصرف ادویه ها به ویژه فلفل و هم چنین نمک را به حداقل میزان ممکن برسانید ، زیرا تورم در بافت های بینی را افزایش می دهد. نوشیدن مقدار زیاد آب توصیه می شود. خوردن میوه و سبزیجات و هم چنین آب علاوه بر تاثیرات مثبت بعد از جراحی از بروز یبوست که در بسیاری از افراد بعد از جراحی زیبایی بینی به دلیل استفاده از داروی بیهوشی شایع است ، جلوگیری می کند.مصرف ویتامین C و پروتئین ها در بهبود زخم ها بعد از جراحی کمک کننده است.

سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح زیر است :

  • عطسه و سرفه

بعد از جراحی بینی لازم است از هر عملی که موجب فشار آوردن به بینی شما می شود خودداری نمایید. بنابراین برای عطسه و سرفه کردن لازم است با دهان باز این کار را انجام دهید تا فشاری به بینی وارد نشود. هرگز جلوی عطسه خود را نگیرید.

  • خندیدن و حرف زدن بعد از عمل بینی

یک هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی هر چقدر میزان حرکات صورت کمتر باشد بهتر است. بینی عضو مرکزی صورت بوده و با صحبت کردن نیز حرکت می کند. به همین علت در مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه می شود در روزهای اول بعد از عمل بینی کمتر صحبت کنید و از خندیدن خودداری نمایید. در صورت خندیدن با انگشتان خود دو طرف گونه و پره های بینی را نگه دارید تا دچار کشیدگی نشود.

  • استفاده از عینک بعد از عمل بینی

به مدت 6 هفته بعد از عمل لازم است از عینک طبی و عینک آفتابی استفاده نکنید ؛ زیرا عینک بر روی پل بینی فشار وارد می کند که می تواند در نتیجه عمل تاثیر بگذارد. به همین علت می توانید از لنزهای تماسی برای چشم خود استفاده کنید یا عینک را به وسیله چسب به پیشانی بچسبانید و از آن استفاده نمایید.

  • مسواک زدن بعد از عمل بینی

بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی توصیه می شود. بهترین دکتر عمل بینی در شیراز ، توصیه می کند برای مسواک زدن بعد از جراحی از مسواک نرم استفاده نمایید. مسواک کودکان می تواند انتخاب مناسبی باشد؛ زیرا سایز کوچک تری دارد و نرم است به همین علت در هنگام مسواک زدن فشاری به دهان وارد نمی کند. به آرامی مسواک بزنید و هرگز به فک بالای خود فشاری وارد نکنید.

  • از دستکاری کردن بینی خودداری کنید

از دیگر مواردی که لازم است در مراقبت های بعد از جراحی بینی به آن توجه داشته باشید عدم دستکاری بینی و لب است. بعد از عمل بینی در لب بالا نیز مقدار زیادی تورم دیده می شود. لازم است از دستکاری کردن لب بالای خود پرهیز کنید. هم چنین به هیچ وجه بینی خود را دستکاری نکنید و از فشار دادن و ماساژ آن لازم است خودداری نمایید. هر گونه فشار و لمس بینی می تواند موجب آسیب رساندن به بینی شما شود و در فرم نهایی آن تاثیر بگذارد.

  • فین کردن بعد از جراحی بینی

جمع شدن ترشح و مخاط داخل بینی ممکن است آزار دهنده باشد. اما تا یک ماه بعد از جراحی بینی لازم است از فین کردن و فشار آوردن به بینی خودداری کنید. برای تمیز کردن بینی می توانید از سرم های شست و شو و یا قطره بینی کمک بگیرید. از فرو بردن هر چیزی به داخل بینی خودداری کنید.

  • مصرف داروها بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی داروهایی توسط بهترین جراح بینی داراب ، تجویز می شود که لازم است آن را به موقه مصرف نمایید.